Breaking

Sunday

Menangani Masalah Pembantu Rumah Tidak Tahu Membaca

Kita harus faham sesetengah pembantu rumah tidak tahu/fasih membaca apatah lagi menulis. Aku pernah mempunyai seorang pembantu rumah yang tidak boleh membaca dan menulis. Aku tidak kisah sangat asalkan mampu bekerja dengan baik. Yang menjadi masalah bila masa memberikan ubat kepada anak-anak aku. 

"Ana fikir punya fikir punya fikir", lalu aku dapat satu idea. Aku gunakan konsep "color coding" dimana aku warnakan botol ubat dengan marker pen berwarna. Warna apa tak penting asalkan lain-lain warna untuk lain-lain botol ubat. Lepas tu....itu saja. Aku pergi kerja. Bila masa makan ubat aku akan telefon dan suruh dia beri ubat.




"Hello bibik, kamu beri ubat warna biru, setengah sudu, warna hijau setengah sudu".

Tengahari aku telefon lagi.

"Hello bibik, kamu beri ubat warna ungu, setengah sudu, itu saja".

Memang payah sikitla tapi itu saja cara yang terfikir. Macammana cara korang, share la sikit kat sini. Letak cara korang kat bahagian komen ye.



No comments:

Post a Comment

Anda mempunyai sesuatu untuk saya. Sila nyatakan komen membina anda agar ianya bermanfaat untuk kita semua. Terima kasih.