Breaking

Tuesday

Beza Calling Visa (CV) Dan Journey Performed Visa (JPV)

Beza Calling Visa (CV) Dan Journey Performed Visa (JPV)

Mungkin ramai yang masih tidak tahu apakah itu Calling Visa dan apakah pula Journey Performed Visa. Aku memang berpengalaman dalam kedua-dua jenis Visa ini berkaitan dengan pemgambilan pembantu rumah Indonesia.

Kelebihan Calling Visa ialah jiwa kita lebih tenteram sewaktu menguruskan kemasukan pembantu rumah kerana permohonan dibuat terlebih dahulu di Immigresen. Setelah lulus, CV akan dihantar ke Indonesia untuk proses kemasukan pembantu rumah ke Malaysia. Namun demikian, proses ini agak memakan masa sekitar 2 bulan.

contoh calling visa
Contoh Calling Visa - Dikeluarkan di negara sumber, Jakarta
Manakala JP Visa pula, pembantu rumah memasuki Malaysia sebagai pelancong samada menziarahi kaum keluarga di sini atau berjalan-jalan menikmati keindahan Malaysia. Entah macammana tertarik pula nak bekerja sebagai pembantu rumah di sini, maka, bakal majikan pun dikehendaki memulakan proses melegalisasikan mereka sebagai pekerja yang bekerja di sektor pembantu rumah. Kita kena menyediakan dokumen dan sertakan juga surat rasmi kepada Immigresen menyatakan mengapa korang perlukan pembantu rumah. Tak perlu ayat yang berbunga asalkan maksud jelas dinyatakan. 

Macam kes aku dulu, aku nyatakan yang aku perlukan pembantu rumah sebab laki-bini bekerja dan pemerintah Indonesia telah membekukan kemasukan rakyatnya masuk ke Malaysia sebagai pembantu rumah. Apabila kemasukan dibekukan bermakna Calling Visa terhenti di situ. Takde cara lain, melainkan dengan "mempelawa" mereka masuk laksana pelancong dan dalam tempoh 30 hari memohon JP Visa dan permit kerja. Cara JP Visa ini agak mendebarkan sebab belum tentu diluluskan oleh pihak Immigresen dan kemungkinan korang akan dipanggil temuduga oleh pegawai Immigresen. Kalau korang bermulut berat dan berjiwa "kekanda orang jujur", silap-silap haribulan korang punya permohonan tak lulus. Bila tak lulus, bakal pembantu rumah korang kenalah meninggalkan Malaysia dalam masa 30 hari. Bila ditemuduga, percakapan kenalah lancar ye! hehehe...

Aku memang dah biasa berurusan dengan Immigresen dan aku tak nampak pun kakitangan Immigresen yang bengis, semuanya ramah belaka. Yang penting niat kita mesti dilandasan yang betul dan kita sememangnya memerlukan pembantu rumah.

Sekarang kalau aku nak buat cara CV ke atau JP ke, memang takde masalah sebab dah ada keyakinan. Pengalaman mendewasakan aku. Berbalik kepada JP Visa, pemerintah Indonesia sememangnya tidak menggemari cara ni kerana mereka tidak boleh mengawal rakyat mereka yang bekerja di sektor pembantu rumah. Mereka tidak ada statistik berapakah jumlah yang sedang berkerja sebagai pembantu rumah dan mereka tidak dapat mengenakan peraturan dimana setiap Tenaga Kerja Indonesia (TKI) mesti mempunyai Kartu Tenaga Kerja Luar Negara (KTKLN) dan mesti mempunyai polisi insuran Malaysia dan Indonesia.

Macam kes aku, pembantu rumah masuk dengan JP Visa dan bila beliau ingin pulang bercuti, aku kena memastikan satu set dokumen kontrak kerja dilegalisasikan oleh pihak Kedutaan Besar Republik Indonesia (KBRI) di Kuala Lumpur. Tugas pembantu rumah aku pula, bila tiba di Indonesia, beliau mesti pergi mendapatkan KTKLN dengan menunjukkan kontrak kerja yang telah disahkan oleh KBRI. Bacalah posting terdahulu berkenaan dengan prosidur pembantu rumah pulang bercuti.

49 comments:

  1. sy nk tanya...adakah tki yang masuk melalui cv..dn dah hmpir 10 tahun tnggal di Malaysia..tp setiap tahun sambung permit dibenarkan utk berkahwin dgn warganegara malaysia..?..tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf, saya tidak mempunyai info berkaitan soalan tuan/puan. Rasanya tiada masalah sebab dia masuk secara legal.

      Delete
  2. pembantu lama nak kerja cam na caranya nak msk malaysia blk.Tanya ngan imgresen hanya agen berdaftar sahaja yg boleh uruskan.tak da ke option lain

    ReplyDelete
  3. jika permit dah tamat tempoh, memang kena buat urusan kemasukan sama macam bawa maid baru masuk ke msia. Sekarang JP Visa dah dimansuhkan, so memang kena melalui ejen. cara lain yang tuan boleh cuba utk kurangkan kos ialah suruh "bekas" maid tuan berurusan dgn agensi maid di Indon. Manakala tuan pula boleh berurusan terus dgn agensi tersebut. At least kos agency msia dapat dielakkan. Rasanya cara mcm ini boleh. Nanti kongsikan pengalaman tuan kat sini ye.

    Cara ke-2 : tak tau la pula kalau kjaan Indon benarkan maid uruskan sendiri proses medical check-up, calling visa secara individu.

    ReplyDelete
  4. bagaimana mendapatkan senarai ejen berdaftar yang boleh dipercayai

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh dapatkan disini
      http://jtksm.mohr.gov.my/images/pdf/pekerja_asing/senarai_aps_301113.pdf

      saya tak berani kata semuanya boleh dipercayai atau tidak tetapi jika berurusan dengan ejen berdaftar senang nak kejar mereka kalau mereka buat hal sebab mereka mempunyai pejabat.

      saya berurusan dengan ejen berdaftar tak sekalipun mengalami masalah besar. Sikit-sikit tu adalah - seperti maid lambat tiba.

      pernah juga berurusan dengan ejen tak berdaftar dan masalahnya ialah memang bermasalah bila dapat maid yang bermasalah. hehehe... hingga kini ada sorang ejen yg tak berdaftar tu berhutang dgn saya RM2000. Kehidupannya nampak senang sebab sekarang dah buka pusat tarian TAPI mentaliti dia ada kurang sikit la. Ada saya poskan kisah perbualan saya dengan dia dalam tuntutan hutang tersebut. Saya pun malasla nak buang masa bercakap dengan orang yg matang. Nanti kat "sana" jawabla.

      Delete
  5. salam sejahtera, PRA saya yang lama berminat bekerja dgn saya semula, sama mcm kes waiee(nama di atas), kalau saya berurusan dgn agen di indo (yang lama), apakah ianya di kira sah, dan PRA akan dapat permit n visa terus utk bekerja di sini, atau saya kena ada prosedur tmbahan yg saya kena buat?. ---intan, kuala selangor--

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tidak berpengalaman dalam hal ini tetapi logiknya boleh sebab pengambilan cara ini masih sama seperti Calling Visa cuma kita tidak menggunakan ejen di Malaysia. Cuba puan bercakap dengan pegawai immigresen berkaitan perkara ini.
      nanti kongsikan pengalaman puan disini ye.

      Delete
    2. nak tambah sikit lagi.
      sebenarnya kerajaan Indonesia tidak sukakan cara JP Visa sebab mereka hilang kawalan ke atas rakyatnya yang bekerja sebagai pembantu rumah di Malaysia. Manakan tidaknya, masuk sebagai pelancong 30 hari tiba-tiba lesap tak pulang-pulang ke Indon.

      Mereka tak tahu statistik yg bekerja di Malaysia. Kebajikan rakyatnya juga tidak dapat dibela. Sebab itu sekarang ini semua kena ada kad KTKLN sebelum pergi bekerja di luar negara. Nak dapat kad ini pula kena ada insuran Malaysia dan insuran Indon. Semua ini saya ada kongsikan dalam blog ini.

      Delete
  6. Pembantu saya baru masuk kerja seminggu skang saya tgh tunggu passport pasal agen cakap dia hantar balik passport indon utk buat calling visa. Kalau dah masuk msia tak ker jp visa apa mendenye kena hantar balik passport buat calling visa? Agen freelance warga indo yg dah kawin org sini dia charge saya 5k. Saya dah bayar setengah skang and dia kata tunggu 10 hari passport hantar balik indon for calling visa?? Saya nak settle bayar buat permit tapi kalau passport kat indon mcm mana pulak tu? Ape logic nya passport hantar balik indon for calling visa bila org nya dah masuk msia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya begini, maid masuk sebagai pelancong. lepas tu passport keluar melepasi pintu sempadan tanpa orang. Dah di cop keluar Malaysia. Sampai di Indonesia passport di cop masuk tanpa orang.

      lepas tu buat proses calling visa. Masukla balik passport tu ke Malaysia tanpa orang.

      Itu yang saya boleh fikirkan. Logik ker? Boleh ker perkara ini terjadi? Apa kata mereka yang lain?

      JP Visa memang dah dimansuhkan. Passport hantar balik indon memang bertujuan untuk proses Calling Visa. Ada logik kat situ. Nampak tak?

      Pastikan agen buat semua hingga dapat sticker PLKS. Sebab rasanya segala urusan permit tahun pertama mesti dilakukan oleh agensi berdaftar. Lainla kalau tahun ke-2 dan berikutnya memang kita boleh buat sendiri dengan pejabat immigresen.

      Delete
    2. En Naja ada kenal sapa2 yg bole dipercayai utk buat calling visa spt di atas?

      Delete
  7. boleh tak bagi panduan bagaimana saya nak selasaikan masaalah saya ini. Pada bulan 4 tahun lepas adik lelaki saya yang berkahwin dengan orang indon telah bawa balik bersamanya kakak iparnya..

    bila sampai malaysia kakak iparnya nak kerja kat isini pula dan minta tolong saya uruskan.. saya dapat kontek seorang agent berpangkat dato' lagi, dia minta bayaran RM1500..

    Lepas 2 minggu saya dimita bayar RM450 untuk sambung Visa lawatan yg sudah hampir tamat tempoh 30 hari sementara dia proses JP Visa mungkin.. 2 minggu kemudian saya dapat tahu agent tersebut telah meninggal dunia.. telah pergi jumpa isteri-isteri dia tapi mereka kata tak tahu aruah letak kat mana passport tu..

    Atas nasihat kawan yg juga buat part time urusan begini, dia minta buat laporan polis dahulu kemudian buat passport baru dikedutaan Indon.. saya dah buat semuanya melalui dia yg juga orang indon..

    Kemudian katanya dia boleh uruskan JP Visa dan dikenakan 4.5k. so saya dah bayar 1.5k. tapi sehingga kini katanya belum dapat proses lagi.. so apa yg perlu saya lakukan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. JP Visa dah tak dikeluarkan lagi. Hanya calling visa dikeluarkan. Kakak ipar adik tuan kena balik dulu lepas tu dptkan agensi utk bawa dia masuk. Nak tahu lebih lanjut call saya.

      Delete
  8. Hi, boleh saya tolong dapatkan nombor talipon. Saya ada masalah dengan pembantu rumah..nak tahu apa proses untuk dapat calling visa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. di bahagian page "iklan" ada tertera nombor telefon

      Delete
  9. Salam sejahtera,macam mana nak buat calling visa pembantu Indon tanpa ejen...bolehkan kita memohon calling visa secara individual...?
    Maksudnya kat sini tak memakai ejen,kat Indonpun tak memakai ejen,sebab biodata pembantu indon tu dah ada.Dulu dia pernah kerja kat Malaysia,sekarang ni dia minat balik kerja kat sini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. utk urusan di msia, kena guna khidmat agensi. Sudah tentu dikenakan caj perkhidmatan. Saya tak tahu berapa cajnya.

      utk yg di Indon, saya tiada maklumat tentang perkara ini. Tetapi logiknya tak perlu agensi asalkan ada medical report, passport valid.

      Delete
  10. Salam en naja.. kalau tak keberatan harap En Naja boleh bagi nasihat atau cadangan bagi masalah saya.

    Saya mengambil seorang maid dari ajen tapi maid tu masuk ke Malaysia dengan pas pelawat 30 hari. Masa tu kurang arif dengan proses dan agak sangat memerlukan khidmat maid untuk jaga anak yg tak sihat so ambik je la. Bila ditanya pasal permit pada agent, dia macam tak nak jawab. Kawan2 yang mengambil maid dari dia pun sudah berbulan-bulan tak dapat permit seperti dijanjikan. So saya simpulkan agent ni tak betul dan cara masuk maid pun tak betul pasal tak ikut VDR dan JP Visa pun dah tak boleh dikeluarkan. Dipendekkan cerita maid dan saya pun kena tipu la dengan agent ni.

    Saya harap en naja dapat bagi nasihat atau cadangan untuk masalah sy untuk buat permit sah tanpa die balik ke indon dulu. Kalau boleh nak 'legal'kan maid ni supaya tak timbul apa2 masalah. Kalau sakit ke, atau lagi teruk berlaku kematian.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  11. Salam En. Naja

    Saya mempunyai masalah yang sama seperti anon di atas. Saya sangat berharap agar En Naja dapat memberi nasihat agar saya dapat membuat permit untuk pembantu rumah saya.

    Terima kasih

    ReplyDelete
  12. Saya boleh uruskan kelulusan jp visa

    ReplyDelete
  13. Sudah lulus jp visa baru bayar dengan saya,,kelulusan saya jamin 2 minggu..

    ReplyDelete
  14. Saya boleh tolong uruskan JP Visa dan juga penghantaran pulang warga Indonesia secara selamat/rasmi.
    Tel: 012-9448499

    ReplyDelete
  15. boleh tak pas pelawat (orang indon) yang dah tamat tempoh pada november 2014 di lanjutkan? harap dapat membantu...

    ReplyDelete
  16. sy ada pembantu rumah.sudah hampir setahun ttp masih belum terima permit dr agent...agent apply JP visa..any advise?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau passport masih dgn ejen. Mungkin dia tengah usahakan ATAU dia terlepas-pandang ATAU dia perap terus. Jumpa balik ejen dan bincang baik-baik.

      whatsapp saya.

      Delete
  17. Salam. Saya ada seorg pembantu rumah yang tempoh lawatannya akan tamat pada 5.7.2015. Saya hendak lanjutkan tempoh lawatan beliau utk membolehkan saya dapatkan permit kerja untuknya. Bagaimana saya hendak lanjutkan tempoh lawatan beliau?

    ReplyDelete
  18. pergi ke immigresen utk dptkan lanjutan. Namun kebiasaannya bagi kes-kes biasa rayuan tidak diterima.

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum...saya ada kenal seseorg ni...die kene tipu dgn Kawan die...bila dtg sini Kawan dia akan buatkan permit..tapi sampai habis visa pelawat pon mereka xbuatkan permit...saya bercadang nak ambil dia jadi pembantu rumah.tapi saya tak kawin lagi...Dan orang ni pon dah tamat visa pelawat dia...boleh tak ajar saya bagaimana prosedur untuk saya mohon dia jadi pembantu rumah saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada something sy nk discuss dgn awak..klo bley please whtsapp sy d 0178342821

      Delete
    2. tuan nak discuss dgn laily ke dgn saya. kalau nak discuss dgn saya no phone ada dlm blog ni.

      Delete
  20. @laily...
    syarat sbg majikan mesti berkahwin. Tapi rasanya boleh buat rayuan jika keadaan mendesak spt menjaga ibu yang uzur dsb. Ingin tahu lebih lanjut tentang prosidur sila whatsapp saya.

    ReplyDelete
  21. Salam encik naja..mcmne nk dptkn no telefon?

    ReplyDelete
  22. Salam encik naja..mcmne nk dptkn no telefon?

    ReplyDelete
  23. Apapun berhati-hati dalam pengurusan bagi permohonan pembantu rumah.Ikut undang2 yang sah.terima kasih

    ReplyDelete
  24. Saya boleh uruskan kelulusan utk calling visa..kalau berminat boleh call/whatsapp saya 0123296377

    ReplyDelete
  25. Ade masalah dgn passport ..kosong..jp visa...dan nak balik me negara asal...special pass..dan lain..lain..sila hubungi Faizul 01118631977

    ReplyDelete
  26. assalam, sebenarnya bagaimana proses permohonan calling visa . boleh advise tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. calling visa hanya diuruskan oleh sykt agensi pekerjaan sdn bhd.

      Delete
    2. wasap saya utk info lanjut - 012-4670858

      Delete

Anda mempunyai sesuatu untuk saya. Sila nyatakan komen membina anda agar ianya bermanfaat untuk kita semua. Terima kasih.