Breaking

Wednesday

Perkara-perkara Yang Perlu Anda Ambil Kira Dalam Pemilihan Ejen dan Pembantu Rumah

Kebelakangan ini ramai yang menawarkan perkhidmatan membekal maid tanpa melalui syarikat agensi. Zamam moden berteknologi komputer ni memang mudah la mereka mengiklankan servis mereka. Kalau Google mesti jumpa punya, individu yang menawarkan khidmat membekalkan maid.

Berikut adalah perkara-perkara yang perlu anda ambil kira dalam pemilihan ejen dan pembantu rumah. Tanya betol-betol setiap soalan dibawah agar hati anda tenteram. Memang la ejen boleh memberikan maklumat yang tidak benar, tapi kita sebagai manusia hanya mampu berdoa dan mengharapkan yang terbaik.



Maklumat Diri
1) Nama pembantu rumah
2) Agama
3) Asal daerah mana?
4) Umur
5) Berat badan
6) Tinggi
7) Maid ada passport?
8) Maid sudah masuk Malaysia?

Status Perkahwinan Maid
1) Sudah kahwin ke belum?
2) Masih punya suami atau janda?

3) Kalau sudah kahwin, anak berapa orang? Anak paling kecil umur berapa?
Mengapa ini penting? Tak pasti penting ke tidak, tapi pada saya jika maid tiada anak kecil maka tiadalah kerunsingan dalam diri dia meninggalkan anak di kampong. Takut demam rindu menjejaskan kualiti kerja mereka.

Pengalaman Kerja
1) Pernah kerja pembantu rumah?
2) Pernah masuk malaysia sebelum ini?
3) Boleh jaga baby majikan?
4) Boleh jaga orang tua?
5) Minat memasak?

Gaji Dan Tempoh Kontrak
1) Gaji sebulan?
Kebiasaannya mereka inginkan gaji RM800 sebulan

2) Ada potongan gaji?
Ini bergantung kepada bayaran kos ejen. Jika kos ejen adalah murah, maka, tiada potongan gaji. Jika mahal, anda sebagai majikan berhak meminta potongan gaji dikenakan kepada maid. Potongan gaji biasanya dalam 2-3 bulan gaji. Ada yang potong 50% dan ada yang 100%.

3) Bolehkah majikan pegang rm1000 gaji maid pada setiap masa. Contoh : selepas 2 bulan, maid sudah ada gaji terkumpul rm1600. Majikan pegang rm1000 dan rm600 diberi sama maid. Pada bulan terakhir maid kerja sama majikan, maid akan terima rm800 + rm1000.

Kalau mereka setuju memang baguslah, tapi kalau mereka tak setuju, anda ambil saja la risikonya.

Mengapa ini perlu? Nampak macam kejam, maid tak suka, ejen pun tak suka tapi mereka hanya lihat pada sebelah pihak yang hanya menguntungkan maid sahaja. Bagaimana dengan kebajikan majikan? Memanglah sewaktu dalam tempoh 3 bulan pertama, ejen memberikan jaminan tetapi jika maid lari selepas 3 bulan macammana pula? 

4) Maid Mesti Kerja Selama 24 Bulan Dengan Majikan
Jika maid tidak lari tetapi tidak mencukupkan tempoh kontrak 24 bulan macammana pula. Contohnya jika selepas 10 bulan bekerja, maid kata tak nak kerja lagi dan nak balik ke kampong, apa reaksi majikan? Duit dah beribu keluar ni. Berapa kos yang dah dilabur? Tahukah anda kos maid sehari? Jangan lupa pula penalti yang perlu dibayar ke pihak Immigresen sekiranya kes maid lari. Maid lari atas apa jua sebab pun, majikan terpaksa membayar penalti. Tak termasuk lagi kesulitan yang dialami oleh majikan yang terpaksa ambil cuti untuk menguruskan urusan repot polis dan pergi ke kaunter Immigresen. Lepas tu kena pulak pergi cari taska nak hantar anak-anak sementara nak ambil maid baru. Ingat maid baru boleh dapat dalam sehari-dua ke?

Jadinya penahanan RM1000 duit gaji maid amat perlu dilaksanakan oleh majikan supaya maid terus kekal bekerja sehingga tamat tempoh 24 bulan. Memang ramai pun majikan yang tak praktikkan perkara. Saya salah seorang yang mempraktikkannya dan setakat ini dah 4 maid saya semuanya tiada masalah dalam isu penahanan gaji ni. Saya juga katakan pada mereka bahawa mereka akan menerima bonus paling kurang setengah bulan gaji pada bulan yang ke-24. 


TETAPI...atas dasar perikemanusiaan, majikan WAJIB melepaskan maid sekiranya berlaku kes seperti kematian/ketidakupayaan penjaga anak-anak mereka di kampong dan tiada siapa yang boleh lagi menjaga anak-anak mereka. Letakkan diri kita dalam situasi mereka. Atau pun sekiranya mereka sakit dan tidak lagi mampu meneruskan kerja bersama anda, maka, lepaskanlah mereka dan berikan kesemua duit yang ditahan.
Kos Dan Jaminan Ejen
1) Berapa kos ejen?
Kos ejen sekitar RM5000. Memang tinggi kosnya. Ehmmm...

2) Ada jaminan ganti maid jika maid lari?
3) Berapa lama boleh dapat maid gantian jika maid lari?

4) Bagi jaminan gantian maid dalam 3 bulan, jika sudah lebih 3 bulan tetapi masih belum dapat maid gantian, bolehkah majikan menuntut kembali wang yang sudah dibayar kepada ejen? Dan, jika duit dipulangkan, berapa banyak yang dipulangkan?

- Kebiasaannya jika dalam tempoh 3 bulan maid lari dan majikan masih belum membayar gaji maid, maka, duit yang dipulangkan akan ditolak dari gaji maid.

Contoh jika awal bulan ke-2 maid lari, maka, duit dipulangkan oleh ejen adalah rm5000 - rm800 = rm4200.

Tapi macammana ejen tahu maid SUDAH dibayar gaji? Maid lari ke rumah ejen ke? Jeng...jeng...jeng!!! Kalau majikan kata yang gaji SUDAH dibayar macammana reaksi ejen? Di sini nanti akan ada konflik. Awas ye! 

Peraturan
1) Maid tak boleh pegang handphone
Saya cadangkan maid serahkan handphone kepada majikan. Bila ingin hubungi keluarga, minta sama majikan selepas itu serah kembali handphone kepada majikan. Ramai maid yang demand inginkan memegang handphone sendiri tapi perkara ini ada baik dan ada buruknya. 

2) Cuti mingguan
Bincang elok-elok perkara ini tapi pada saya ini perkara kecil sahaja. Cuba jengok posting berkaitan perkara ini di sini. Bolehkan jika maid tak boleh keluar rumah pada hujung minggu tapi berehat sahaja dalam bilik? Banyak perkara yang tidak elok yang mungkin berlaku kalau dibenarkan keluar ke bandar.

Perkara-perkara Yang Perlu Anda Ambil Kira Dalam Pemilihan Ejen dan Pembantu Rumah

Kesimpulannya, mencari maid dan ejen yang sanggup memenuhi perkara yang dinyatakan di atas agak sukar, ianya banyak bergantung kepada supply and demand. Jika semua majikan berkeras inginkan semua perkara di atas, lama-kelamaan mereka terpaksa juga menerima seadanya. Jika kita tunduk pada gesaan mereka, lambat-laun banyak majikan akan mengambil risiko yang tinggi. Apa-apapun pilihan adalah ditangan anda, duit anda, keluarga anda. Ramai yang dah terkena dengan ketidakjujuran ejen, lepas 3 bulan, maid lari ke rumah ejen dan berlakulah proses recycle maid. Jika ada kelapangan saya akan ceritakan berkenaan recycle maid. Kerrr...saya dah pernah cerita. :)

No comments:

Post a Comment

Anda mempunyai sesuatu untuk saya. Sila nyatakan komen membina anda agar ianya bermanfaat untuk kita semua. Terima kasih.