Breaking

Wednesday

Wanita Dera Pembantu Rumah Asing Ditahan

Oleh Muhd Izawan Baharin
izawan@hmetro.com.my


SEREMBAN: Polis menahan seorang wanita petang kelmarin selepas disyaki mendera pembantu rumahnya dengan memaksa mangsa menghirup air mendidih menggunakan penyedut air sehingga cedera di bibir dan tekak.
Ketua Polis Daerah Seremban, Asisten Komisioner Saiful Azly Kamaruddin, berkata wanita berusia 33 tahun itu ditahan untuk membantu siasatan di rumahnya di Taman Desa Melati, Bandar Baru Nilai, Nilai, kira-kira 6.30 petang kelmarin.
“Wanita itu ditahan reman empat hari bermula hari ini (semalam) untuk membantu siasatan mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan kerana menyebabkan kecederaan parah,” katanya yang dihubungi, semalam.
Beliau berkata, mangsa yang berusia 25 tahun sudah semakin pulih daripada kecederaan dialaminya.
Harian Metro semalam melaporkan hanya kerana dituduh malas bekerja, seorang pembantu rumah warga Indonesia menanggung kesengsaraan selepas diseksa kejam majikan dengan memaksanya menghirup air mendidih menggunakan penyedut air di sebuah rumah Taman Desa Melati, Khamis lalu.
Dalam kejadian itu, bibir amah berusia 25 tahun berkenaan turut dibakar dengan lilin menyebabkan dia cedera di bibir, tekak dan tidak dapat bercakap selain mengalami pendarahan di telinga.
Akibatnya, mangsa mengalami kecederaan parah dengan air liur sentiasa keluar dari mulut selain gagal bertutur akibat seksaan majikannya.
Disebabkan tidak tahan dengan seksaan itu, mangsa tekad melarikan diri dari rumah majikannya kira-kira jam 9.30 malam.
Dia secara kebetulan berjumpa seorang lelaki yang membantu menghantarnya membuat laporan polis.
Sementara itu, tinjauan di Hospital Tuanku Jaafar Seremban (HTJS) mendapati mangsa semakin pulih namun masih belum dapat bertutur dengan baik.
Seorang wanita dipercayai wakil agensi pembantu rumah turut menemaninya dan difahamkan, mangsa sudah dibenarkan keluar hospital semalam.

No comments:

Post a Comment

Anda mempunyai sesuatu untuk saya. Sila nyatakan komen membina anda agar ianya bermanfaat untuk kita semua. Terima kasih.