Breaking

Tuesday

Maid Boleh Diambil Terus Dari 9 Negara Sumber

Bajet 2018 yang telah dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyebut pengambilan pembantu rumah terus dari 9 negara sumber telah dibenarkan. Namun begitu, prosidur pelaksanaannya masih kabur.

Sudah tentu, majikan tertunggu-tunggu berita baik ini diimplementasikan secepat mungkin.


kos maid lebih jimat
Kos Pengambilan Pembantu Rumah Lebih Rendah
Dengan kaedah pengambilan maid yang baru ini, majikan boleh terus memohon visa pembantu rumah secara talian daripada pihak Jabatan Imigresen dengan kadar bayaran levi dan fi pemprosesan sepertimana kadar yang dibayar sekarang ini.

Tidak semua majikan berkeupayaan pergi ke negara sumber untuk mendapatkan pembantu rumah. Jika tidak tahu punca, bagaimana hendak ke sana. Dengan siapa nak berjumpa? Bagaimana hendak membawa masuk maid? Ini menjadikan majikan lebih senang berurusan dengan ejen.

Kerajaan menyedari kos pengambilan pembantu rumah mencecah RM12,000 hingga RM18,000. Oleh yang demikian, kerajaan berhasrat untuk mengkaji semula kos pengambilan pembantu rumah asing supaya ia dapat diturunkan serendah mungkin pada masa depan.

Saya percaya pengambilan pembantu rumah secara terus dari negara sumber akan dihentikan sebaik sahaja kerajaan dapat memastikan kos pengambilan pembantu rumah dapat dikurangkan pada masa depan.

Bacaan lain yang disyorkan : Ambil Pembantu Rumah Terus Dari Negara Sumber

No comments:

Post a Comment

Anda mempunyai sesuatu untuk saya. Sila nyatakan komen membina anda agar ianya bermanfaat untuk kita semua. Terima kasih.