Breaking

Thursday

Di mana Memohon E-KTKLN?

Ramai yang Whatsapp saya bertanyakan tentang E-KTKLN. Di mana nak buat, di mana nak mohon, apa dokumen diperlukan. Saya sebenarnya cuba sebaik mungkin memberikan maklumat yang tepat walaupun ada sedikit cabaran kerana maklumat mengenai E-KTKLN ini agak berbeza. Ada juga maklumat di laman web Indonesia yang mengatakan tidak perlu. Saya lebih cenderung kepada ianya satu keperluan kerana saya lebih gemar mengikuti berita berkaitan E-KTKLN dari lama web Indonesia yang berautoriti/rasmi. YA, E-KTKLN satu keperluan buat semua tenaga kerja Indonesia yang bekerja di luar negara.

Petikan dibawah saya ekstrak dari www.kbrikualalumpur.org dalam format pdf. Sekiranya anda membuat carian "di mana mohon e-ktkln", anda akan terjumpa dokumen tersebut.

Maklumat yang penting didalam dokumen tersebut ialah :
_______________________________________________

I. Dimana E-KTKLN bisa diurus ?
1. E-KTKLN bisa diurus di kantor Badan Nasional Penempatan dan Perlindungan Tenaga Kerja Indonesia (BNP2TKI) Jakarta, kantor Balai Pelayanan Penempatan dan Perlindungan TKI (BP3TKI), UPT P3TKI atau P4TKI yang ada di Provinsi.

2. Bandara utama di Indonesia (Soekarno Hatta - Jakarta dan Juanda – Surabaya)

L. Tips mengurus E-KTKLN 
Bagi TKI yang akan memohon E-KTKLN baru atau memperbarui E-KTKLN di Indonesia, terlebih dahulu harus mempersiapkan :

1.  Membuat Perjanjian Kerja (PK) sesuai dengan sektor masing-masing TKI (Pekerja Domestik/PLRT, Konstruksi, Perladangan, Service, Perkilangan dll) dan ditanda tangan oleh TKI dan Majikan.

2.  Membawa dokumen Perjanjian Kerja ke KBRI/KJRI/KRI untuk disahkan oleh KBRI dengan  melampirkan (photo copy paspor dan permit, IC majikan, polisi asuransi Malaysia dibawah skim FWCS/SKHPPA, Asuransi Proteksi yang bisa di beli di Kuala Lumpur atau beli di Indonesia).

3.  Datang ke kantor BP3TKI/UPT  P3TKI, P4TKI dengan menyerahkan Dokumen PK yang sudah disahkan KBRI, polis Ssuransi Proteksi TKI untuk pencetakan kartu E-KTKLN

4.  Bagi para TKI yang akan membuat E-KTKLN di Bandara Soekarno Hatta dan Juanda agar datang 5 jam sebelum jadwal penerbangan untuk menghindari keterlambatan.
_______________________________________________

Maklumat penuh di sini : Maid perlu ada E-KTKLN.

No comments:

Post a Comment

Anda mempunyai sesuatu untuk saya. Sila nyatakan komen membina anda agar ianya bermanfaat untuk kita semua. Terima kasih.